با انواع رایحه عطر ها آشنا هستید؟

رایحه عطر ها، دنیای دل انگیزی برای غرق شدن در رویاها است؛ از رایحه و بوی دارچین و سیب بگیرید تا مشک و کهربا؛ از گلابی و یاس که شما رو به راحتی به حیاط خانه مادربزرگ های قدیمی میبرد تا  چوب صندل سفید و سالویا .

تمامی این رایحه ها توانایی این را دارند تا ما را ساعت‌ها در دنیای رویا ها غرق کنند و به روح و جسم آرامشی وصف‌ نشدنی بدهند. اگر شما هم طرفدار عطرهای مختلف هستید و دوست دارید قبل از انتخاب و استفاده از عطرتان برای فصول مختلف، از انتخابتان مطمعن شوید، باید با انواع رایحه ها آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

انواع رایحه عطر ها

انواع رایحه عطر

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر درباره انواع رایحه عطر بدانیم، باید ابتدا به این نکته توجه داشته باشیم که هر رایحه عطر از 3 بخش جداگانه تشکیل شده است: طبع عطر، طعم عطر و گروه بویایی عطر. در ادامه این بخش به‌صورت جداگانه به معرفی هریک از این بخش‌ها که تشکیل‌دهنده رایحه نهایی عطر و ادکلن هستند، می‌پردازیم:

طعم عطرها

انواع طعم عطرها عبارتند از شیرین، تلخ، ترش و تند ، که باید با هر چهار طعم آشنایی لازم را داشته باشید ولی پرکاربرد ترین طعم ها در روایح مختلف عطرها شیرین و تلخ می باشند.

رایحه عطر و ادکلن با طعم شیرین:

عطرهای با رایحه شیرین در گروه عطرهای پرطرفدار، در میان خانم‌ها قرار دارند. عطرهای شیرین حاوی روایح گلدار (گلفام) مانند رایحه رز و یاس، رایحه های شکلاتی و کاراملی و همچنین در برخی موارد دارای رایحه چوب‌ها و ادویه‌های هستند.

از نظر کاربردی انواع عطر و ادکلن شیرین زنانه و مردانه در مناسبت‌های رسمی یا دوستانه استفاده می شوند. معمولا این عطرها، درای طبع گرم و  مناسب برای روزهای سرد سال هستند.

استفاده به موقع و به میزان معقول از عطر های دارای رایحه با طعم شیرین حس آرامش، مهربانی و اعتماد به اطرافیان شما میدهد. همچنین بیشتر برای افراد پر شور و شاداب که می‌خواهند در روابط اجتماعی خود موفقیت کسب کنند مناسب می باشد.

محبوب ترین عطر های شیرین زنانه و مردانه عبارتند از : شنل چنس زنانه،‌ کرید اونتوس مردانه، تام فورد بلک ارکید مردانه، ورساچه اروس مردانه، شنل کوکو مادمازل زنانه و تام فورد ویولت بلوند زنانه.

رایحه عطر و ادکلن با طعم تلخ:

عطرهای درای رایحه تلخ زنانه و مردانه در گروه عطرهای پرطرفدار و همچنین پرفروش  در میان شیک پوشان، کلاستیک پسندان و خاص پسندان می باشند.عطرهای تلخ حاوی رایحه های چوبی، ادویه‌های تند شرقی، ریشه گیاهان،  دودی و برخی گیاهان با عطر و طعم تلخ می باشند.

از نظر کاربردی انواع عطر و ادکلن تلخ زنانه و مردانه در مراسم‌ رسمی، خاص و عاشقانه مورد استفاده قرار میگیرد و می‌توان گفت که یک گزینه بسیار سکسی برای افراد جوان محسوب می‌شوند. معمولا این عطرها، درای طبع سرد می باشند.

محبوب‌ترین عطرهای تلخ زنانه و مردانه عبارتند از: ورساچه پور هوم یا ورساچه آبی مردانه، ورساچه کریستال نویر زنانه، لالیک مشکی مردانه، دیور هوم اینتنس مردانه و دیور ساوج مردانه.

رایحه عطر و ادکلن با طعم ترش:

عطرهای با رایحه ترش در گروه عطرهایی برای خاص پسندان می باشند! افرادی که این گروه طعمی را می پسندند افرادی با جسارت، شادات و سرزنده هستند که همین حس ها را به دیگران منتقل می کنند. عطرهای ترش حاوی روایح مرکبات و میوه های ترش می باشند.

از نظر کاربردی انواع عطر و ادکلن ترش زنانه و مردانه برای استفاده روزانه در روزهای گرم سال مناسب می باشند.

محبوب‌ترین عطرهای ترش زنانه و مردانه عبارتند از: هرمس وویاژ یونی، لالیک سفید مردانه، دولچه گابانا لایت بلو زنانه و مردانه،  باربری لاندن مردانه و کارتیر کنسنتری یونی

رایحه عطر و ادکلن با طعم تند:

عطرهای با رایحه تند در گروه کم طرفدارترین عطرها مخصوصاً در میان خانم ها قراردارند! از عطرهایی با طبع تند باید خیلی به میزان کم استفاده کرد و خیلی باید مراقب باشید موجب سردرد مخاطبین خودتان نشوید. عطرهای تند دارای طبع گرم می باشند به همین دلیل برای روزهای سرد سال مناسب هستند. عطرهای تند حاوی روایح ادویه‌ای، مشک‌اندود یا کهربا و عنبر می باشند.

از نظر کاربردی انواع عطر و ادکلن تند زنانه و مردانه برای استفاده در فضاهای باز می باشند و در فضای بسته و محیط کوچک می توانند موجب ناراحتی دیگران شوند.

محبوب‌ترین عطرهای تند  زنانه و مردانه عبارتند از: جوپ هوم مردانه، ویکتور اند رولف اسپایس بمب مردانه، پاکو رابان اینوکتوس مردانه، آمواج دِ لایبرری کالکشن اوپوس یونی و سی‌کی وان شاک مردانه

 

طبع عطرها

عطر های از نظر طبع به دو گروه گرم و سرد تقسیم می شوند. بهتر است از طبع های گرم در روز سرد سال یا در فضاهای باز استفاده شود.از طبع های سرد به جزء در فصول گرم سال می توان به صورت روزانهدر محل کار یا تحصیل استفاده کرد زیرا این طبع موجب آزرده خاطر شدن دیگران نمی شوند ولی در مقابل عطرهایی با رایحه طبع گرم می توانند موجب سردرد یا ایجاد حساسیت برای دیگران شوند.

محبوب‌ترین عطرهای خنک زنانه و مردانه: کرید اونتوس مردانه، آرماف کلاب دِ نویت اینتنس مردانه، ورساچه آبی مردانه، مارک جوزف ماین پور هوم مردانه،‌ ورساچه صورتی زنانه،‌ لالیک لامور زنانه، شنل او تندر زنانه و جنیفر لوپز استیل زنانه

محبوب‌ترین عطرهای گرم زنانه و مردانه: ویکتوریا سکرت انجل گلد زنانه، دولچه گابانا دِ وان اسنس زنانه، دولچه گابانا رویال نایت مردانه، جیونچی جنتلمن آنلی ابسولوت مردانه و کارولینا هررا سی اچ سنترال پارک زنانه

 

گروه بویایی عطرها

کامل ترین دسته بندی رایحه عطر ها در گروه بویایی آن ها رقم میخورد و تاثیرگذار ترین مورد در خرید عطر و ادکلن اورجینال می باشد. در تصویر زیر ما گروه های اصلی و فرعی بویایی انواع عطرهای زنانه و مردانه را برای شما مشخص کرده ایم.

 

جدول گروه بویایی عطرها

 

چهار خانواده اصلی عطر و ویژگی های موجود در هر کدام :

رایحه گلدار  FLORAL NOTES

رایحه‌ گلی یکی از محبوب‌ترین رایحه ها می باشد که در طول تاریخ برای ایجاد رایحه‌های شیرین و عاشقانه مورد استفاده قرار میگرفته است. رایحه های گل برای زنان ممکن است شامل نت هایی مانند گل رز، زنبق، یاس و گل صد تومانی باشد؛ در حالی که عطرهای گل مردانه اغلب شامل شکوفه پرتقال یا لوندر (اسطوخودوس) است.

زیر خانواده های گل:

میوه ای: نت های خوشمزه میوه ها مانند سیب، هلو، گلابی، ماندارین و انجیر.

گل های تازه :  عطرهای رمانتیک که بوی گل های تازه بریده شده را می دهند.

گل های ملایم : این دسته شامل رایحه های ملایم و پودری با پایه گرم می باشد.

گل شرقی : گلی با نت های ادویه ای.

 

رایحه شرقی ORIENTAL NOTES

رایحه های شرقی گرم و عجیب و غریب هستند. این رایحه ها با ادویه هایی مانند فلفل، میخک و وانیل با چوب صندل، عنبر و مشک تهیه می شوند. حس عمیقی که این رایحه از خود  می تواند منتقل کند آنها را به یکی از خانواده های عطری مجلل تبدیل می کند.

زیر خانواده های شرقی:

شرقی ملایم: رایحه های شرقی با شدت کمتر می باشد. معمولاً ترکیبی از نت‌های ظریف، گلی و ادویه‌های گرم است.

شرقی: رایحه های شیرین، غنی و گرم که با رایحه های تند مانند دارچین، مشک، وانیل و یاس مشخص می شود.

چوبی شرقی(ادویه ای):  این رایحه ها ترکیبی از نت‌های ادویه‌ای سنتی شرقی و نت‌های خاکی مانند چوب صندل، گل سرخ و نعناع هندی می باشند.

 

رایحه چوبی WOODY NOTES

رایحه‌ چوبی اغلب در عطرهای مردانه یا عطرهای عصرانه برای زنان استفاده می‌شوند که دارای نت‌های ابتدایی ملایم و نت‌های میانی مشک‌دار هستند. عطرهای چوبی از موادی مانند چوب صندل، خزه بلوط، نعناع هندی، چوب سدر و عنبر ساخته می شوند تا رایحه های آرام بخش و خاکی با گرما در دل خود ایجاد کنند.

زیر خانواده های چوبی:

دودی چوبی: عطرهای حاوی نت های چوبی ترد و خشک برای رایحه دودی و چرمی.

خزه ای چوبی: رایحه هایی صاف و خاکی مانند خزه بلوط و عنبر.

چوبی: نت های عمیق و معطر مانند چوب سدر، چوب صندل و خس خس. برخی از عطرهای چوبی نیز ممکن است دارای مرکبات یا گل‌هایی باشند تا گرمای نت‌های چوبی را کاهش دهند.

رایحه های تازه FRESH NOTES

خانواده رایحه تازه شامل رایحه‌های سبز، آب، مرکبات و گیاهان معطر و نشاط‌آور می باشد. در رایحه تازه اغلب نت های مرکباتی مانند لیمو، پرتقال و ترنج را با نت های گیاهی مانند رزماری، مریم گلی و آویشن ترکیب می کنند.

زیرخانواده های تازه:

سبز: رایحه سبز دارای حسی منحصر به فرد ترد و تازه هستند. رایحه های گیاهی و برگ مانند علف تازه بریده شده را تداعی می کنند. این رایحه های پر جنب و جوش ممکن است شامل نت های خزه، شاخ و برگ، برگ های سبز، چای سبز و گیاهان آبزی باشد.

آب: رایحه متشکل از نت های آبی رایحه ای سبک، لطیف و با طراوت ایجاد می کند.

مرکبات: رایحه ای که با رایحه های خوش طعم و تندشان مانند لیمو، پرتقال، ترنج، ماندارین و گریپ فروت مشخص می شود.

گیاهان معطر:  این رایحه ها حاوی نت های گیاهی تمیزی مانند مریم گلی، رزماری، زیره سبز و لوندر (اسطوخودوس) هستند. که اغلب با نت های چوبی در عطرهای مردانه مخلوط می شوند. از میان همه رایحه‌های عطر، رایحه‌های معطر قدیمی‌ترین رایحه‌ها هستند، با نت‌های گیاهی که بیش از 4000 سال است که در عطر استفاده می‌شود.