در دنیای عطر و ادکلن‌ها، یک‌سری تفاوت‌های کلی و عمومی وجود دارند که تقریبا به‌صورت کلیشه‌ای رعایت می‌شوند. این باورها چه درست و چه غلط برای تمام مردم جهان شناخته شده هستند؛ تفکیک جنسیتی عطر و ادکلن‌ یکی از همین باورهای شناخته شده  است که هنگام خرید عطر و ادکلن بسیار مهم می باشد؛ امروزه عطر و ادکلن یونیسکس برای حل همین مورد در دسته بندی های عطر و ادکلن اضافه شده اند. خیلی جا‌ها اگر بگویید عطر مردانه انتقاد می‌کنند که:

نه! عطر مال زن هاست. برای مرد‌ها باید بگویید ادکلن!

 

عطر و ادکلن یونیسکس

تفکیک جنسیتی عطر و ادکلن از چه زمانی آغاز شده است؟!

تا حدود ۱۰۰ سال پیش، چیزی با عنوان عطرهای زنانه و مردانه وجود نداشت است و همه زن ها و مردها از هر رایحه مشترکی که صرفا خوش‌بو باشد، استفاده می‌کردند. تا حدود قرن نوزدهم عطر و ادکلن به خانواده‌های اشرافی و سلطنتی تعلق داشتند و زنانه و مردانه نبودند؛ بلکه عطرها؛ چه در روایح شیرین و چه روایح تلخ مورد استفاده همه و به اصطلاح تک‌جنسی بودند!.. اما بعدها همه‌چیز تغییر کرد؛ علاقه اکثر خانم‌ها به بوهای شیرین‌تر و گرایش اکثر آقایان به سمت بوهای تلخ‌تر حرکت کرد.

آندرو گلس (Andrew Glass) بنیانگذار جنبش همگانی ” بی‌طرفی جنسیتی ” در سخنانش به خیلی مسائل مختلف در زمینه تفکیک جنسیتی در موارد مختلف از جمله در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و عطرها و ادکلن ها پرداخته است که در نهایت منجر به پایه‌ریزی یک تصور عامیانه و القای این باور همگانی در ضمیر ناخود آگاه تمام مردم جهان شد:

که عطرها زنانه و مردانه دارند!

چندین سال بعد مدیران ارشد بازاریابی در کمپانی‌ها و صنعت عطرسازی نیز قدم در این جنبش گذاشته و به منظور بازاریابی موفق‌تر و استفاده از ترفند‌های تبلیغاتی، مرز بین عطرهای زنانه و مردانه را تشکیل دادند؛

در حالی که هیچ مبنای علمی‌ای برای این دسته بندی وجود نداشت.

در واقع در فرمولاسیون عطر و ادکلن‌ها، عناصر اولیه به‌گونه‌ای با یکدیگر ترکیب می شوند که در نهایت رایحه‌ای مکمل از  شخصیت زنان یا مردان را به تصویر می‌کشند. با تمام این اوصاف؛ در حال حاضر در صنعت عطرسازی بعد از خرید انواع اسانس؛ عطرهای زنانه معمولا با درصد اسانس بیشتر و متمایل به سبکی و شیرینی از خانواده‌های گلی و میوه‌ای یا شرقی طراحی می‌شوند. اما ترکیب عطرهای مردانه تمایل بیشتری به روایح قوی‌ آروماتیکی، چوبی، خاکی، مشک‌بو و چرمی داشته و در عطر های مردانه تا حد ممکن از اسانس‌های گلی استفاده نمی‌شود.

تعریف عطر های تک جنسیتی یا یونیسکس

تا به امروز، با الهام از عطرهای قرن نوزدهم میلادی، دسته جدیدی از تقسیم بندی عطرها به نام تک جنسی یا یونیسکس وارد بازار شده است که این مورد را الهام میدهد که دسته بندی های دیگری نیز برای خرید انواع عطر و ادکلن می توان در آینده داشته باشیم.

بعضا دیده شده زن ها و مردها این کلیشه‌های رایج جنسیتی را شکسته‌اند و یک عطر را از میان روایح جنس مخالف انتخاب می‌کنند. این نه تنها ایراد نیست بلکه بسیار هم جسورانه است و نباید کسی را به‌خاطر این موضوع سرزنش کرد. امروزه به معنای واقعی کلمه، هر کسی می تواند هر رایحه ای را (همانطور که دوست دارد) انتخاب و استفاده نماید؛ و این به‌نوعی یعنی گرایش به عطرهای یونیسکس و از بین بردن حد و مرزها !

عطر-و-ادکلن-یونیسکس

 

عطرهای یونیسکس، غالبا توسط بنرد های کوچک تولید کننده عطر و ادکلن تولید می دشند ولی امروزه دیکر برندهای کلاسیک عطر و ادکلن مانند شنل و هرمس یا برند سلطنتی کرید نیز روایح تک جنسی را به نمونه کارهای خود اضافه کرده و از موضع خنثی از جنسیت حمایت می‌کنند.

مزایای استفاده از عطر های یونیسکس چیست؟

  • عطر و ادکلن‌ یونیسکس، پا را فراتر از جنسیت عطر و ادکلن می‌گذارند و با استفاده از مواد اولیه ارزشمند و غالبا گران قیمت، روایحی بی‌نظیر با کاراکتری منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند.
  • در روایح این عطرها، جنسیت معنایی ندارد و روایح به کار رفته در آن‌ها برای یک گروه مشخص از زنان یا مردان طراحی نشده‌اند.
  • عناصر به‌کار رفته در روایح عطرهای یونیسکس، بسته به استراتژی کمپانی  تولید کننده متفاوت است و از آکوردهای چوبی و تند یا چرمی گرفته تا آکوردهای ملموس‌ و معمول‌تر آروماتیک، آبزی و مرکباتی متفاوت است.
  •  عطرهای یونیسکس هم درست مانند عطرهای مردانه یا عطرهای زنانه، دارای رایحه‌هایی با طبع و طعم مختلف هستند. مثلا شما می‌توانید در میان عطرهای مشترک، یک عطر شیرین و خنک برای مصرف تابستانی و در عین حال یک عطر زمستانی با بویی گرم و تلخ و ماندگار را انتخاب کنید.
  • عطرهای یونیسکس معمولا یا دارای رایحه‌های اسپورت هستند، یا رایحه‌ای خاص دارند که برای استفاده در مراسم‌های جدی و مهم مناسب است.
  • از فواید خرید این عطرها، آن است که می‌توان با خرید یک عطر پرمصرف روزانه، یا یک عطر کم مصرف خاص، یک رایحه خانوادگی و مشخص ایجاد کرد، طوری که هر وقت وارد یک جمع شدید، دیگران، شما و همسرتان را از روی بوی عطر مخصوصتان به خاطر بسپارند.
  • یکی از فواید خرید و استفاده از این عطر های یونیسکس، این است که باعث کاهش هزینه‌های شما خواهد شد. می‌پرسید چگونه؟ پاسخ اینجاست که اگر شما بخواهید به اتفاق همسر، یا خواهر یا برادرتان عطر بخرید، برای خرید دو عطر جداگانه مردانه و زنانه، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اما اگر یک عطر زنانه مردانه بدون جنسیت و خوشبو بخرید، که رایحه آن با سلیقه هر دو نفرتان هماهنگی داشته باشد، درواقع در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده‌اید.